Deepaavali दीपावलि దీపావళి
Deepaavali:
Narakasura the demon was
killed by SriKrishna on Aasweeja bahula Chaturdasi (around Oct/Nov) as per
Hindu Almanac and Hindu mythology. The next day to Chathurdashi is Amavaasya.
Amavaasya (New moon) is celebrated as Deepaavali by followersof Sanatahana
dharma.. Desires, anger, greediness, pride, jealousy, delusion, lethargy,
complacency, postponing kriyayoga meditation etc are the negative forces and
demonic qualities. These negative forces will not allow the sadhak to do Kriya
yoga sadhana.
Moolaadhara, Swadhistana
and Manipura are called samsaara/worldly chakras. The negative forces shall
confine the sadhak to worldly affairs.
Moolaadhara chakra
represents Prithvee tatwa. Prithvee
tatwa represents Gandha tatwa. Narakasura is the leader of negative forces in
the sadhak. He is the son of Bhoodevi, Soil Goddess. That is Narakasura the
Gandha tatwa is the son of Prithvee
tatwa.
Gandha tatwa shall confine
the consciousness of sadhak to Physical pleasures. This will make the
Kundalinee to remain in sleeping state.
Sleeping Kundalinee cannot get Godhood.
The sadhak seeks the help
of Kootastha, Sri Krishna or Sri Krishna Consciousness. Kootastha is the place between eyebrows.
Kootastha is the abode of Sri Krishna or Sri Krishna Consciousness. That means
the sadhak does intensive dhyana/meditation in Agnachakra/Kootastha. Then the
Sri Krishna or Sri Krishna Consciousness shall awaken the Kundalinee nearer to
Mooladhara chakra before. The awakened Kundalinee that reached Mooladhara
chakra shall illuminate that Mooladhara chakra to glow with its natural
effulgence. Such Mooladhara chakra or Bhoodevi shall kill its son Narakasura
that is Gandha tatwa which is confined to physical pleasure(s). This will help
the Kriyayoga sadhak to further awaken the kundalinee so as to make upper
chakras to illuminate with their respective natural effulgences which are so
far marred due to sleeping Kundalinee.
This awakening of
Kundalinee that is reaching Mooladhara chakra to further his progress in Kriya
yoga Sadhana is called NARAKASURA VADHA or killing of the leader of negative
forces.
The awakened kundalinee
that has reached Mooladhara chakra and make the four petals of that chakra to
shine with its natural effulgence, yellow colour, is akin to removing darkness
that is massive during Amavasya or New moon is called Deepavali.
दीपावलि:
नरकासुर वध आश्वीयुज मॉस बहुळ चतुर्दशी तिथि में हुआ करके हमारा पुराणोंमें लिखा है! अमावाश्य का तिथि में दीपावलि त्यौहार बनाते है! निद्रा, आलसीपन, काम, क्रोध, लोभ, मोह, मद,
मात्सर्य, क्रियायोग साधना को कल करेगा परसों करेगा कर के
पोस्टपोन(Postpone) करना, स्त्री व्यामोह, पुत्रेषण,
दारेषण, धनेषण, इत्यादि सब नकारात्मक शक्तियाँ है! यह सब असुर
लक्षणों है! वे साधक को क्रियायोग साधना करने नहीं देगा! कुछ कुछ विघ्न डालेगा! साधक का चेतना को संसार चक्रों व मूलाधार स्वाधिष्ठान और मणिपुर चक्रों को परिमित करेगा!
मूलाधारचक्र
पृथ्वी तत्व को प्रतीक है! इन का पुत्र व भू देवी व गंध तत्व व पुत्र है नरकासुर! वो
नरकासुर साधक का अन्दर का नकारात्मक शक्तियाँ का नायक है!
गंध
तत्व साधक का चेतना को भौतिक सुख को परिमित करेगा! कुण्डलिनी शक्ति को
निद्राणस्थिति में रखेगा! जागृती नहीं हुआ कुण्डलिनी शक्ति परमात्मा को प्राप्ति
नहीं करा सकेगा!
मेरा
स्थान भ्रू मध्य स्थित कूटस्थ कर के श्रीमद्भगवद्गीता में भगवान श्रीकृष्ण ने कहा
है! कूटस्थ को श्रीकृष्णचैतन्य कहते है! साधक अपना क्रियायोग साधना माध्यम से
कूटस्थ में तीव्रध्यान कर के कुण्डलिनी जागरण के लिए भगवान श्रीकृष्ण का सहायता के
लिए अभ्यर्थन करते है! तब शरीर को परिमित हुआ पृथ्वी तत्व यानी भूदेवी व
मूलाधारचक्र पहले जागृति होजायेगा! तत् पश्चात् भूदेवी का पुत्र गंध तत्व यानी
नरकासुर निर्जीव होजायेगा! क्रियायोग साधना सुलभतर होजायेगा! वैसा जागृती हुआ
मूलाधारचक्र का चार दळ साधक का अमावाश्य अँधेरा से मुक्त करेगा! तब मूलाधारचक्र का
चार दळ पीला वर्ण में प्रकाशित होता हुआ क्रियायोगसाधक को दिखाई देने को दीपावलि
त्योहार कहते है!
10.నరకచతుర్దశి—దక్షిణాయణం—శరత్ఋతువు—ఆశ్వీయుజమాసము—బహుళ పక్షము —చతుర్దశి
దక్షిణాయణం, శరత్ఋతువు, ఆశ్వీయుజమాసము, బహుళ పక్షము, అమావాస్య తిథి రోజున దీపావళి పండగ జరుపుకుంటారు.
నరకచతుర్దశి— దీపావళి:
నరకాసురవధ
ఆశ్వీజబహుళ చతుర్దశినాడు జరిగినట్లుగా మన పురాణాలు చెప్తాయి. అమావాస్యనాడు దీపావళి
పండుగగా జరుపు కుంటారు సనాతనులు.
నిద్ర, సోమరితనము, తంద్ర, రేపు రేపు
అని సాధనని దాటవేస్తూ ఉండుట, అహంకారము, కోరికలు, క్రోధము, మోహము, లోభము, మదము మాత్సర్యము, స్త్రీ లోలత, పుత్రేషణ దారేషణ ధనేషణ ఇత్యాదివన్నీ
నకారాత్మకశక్తులు. అవి అసుర లక్షణములు. అవి సాధకుడ్ని క్రియాయోగ సాధన
చేసికొననీయవు. అడ్డుపడుతూ ఉంటాయి. సాధకుని చేతనని సంసార చక్రములయిన మూలాధార
స్వాధిష్ఠాన మణిపుర చక్రములకు పరిమితి చేస్తాయి. మూలాధార చక్రము పృధ్వీ తత్వమునకు
ప్రతీక. పృధ్వీ తత్వము గంధతత్వమునకు ప్రతీక.
మనిషిలోని నకారాత్మక శక్తులు
అన్నిటికీ నాయకుడు నరకాసురుడు. ఈయన భూదేవి కుమారుడు పృధ్వీ తత్వమునకు అనగా గంధ
తత్వమునకు ప్రతీక. అనగా పృధ్వీ తత్వము కుమారుడు గంధ తత్వముగల నరకాసురుడు.
ఇది సాధకుని చేతనను శరీరమునకు
అనగా భౌతిక/శారీరక సుఖమునకు అంటిపెట్టుకునేటట్లు చేసి కుండలినీ శక్తిని నిద్రాణ
స్థితికి పరిమితము చేస్తుంది. జాగృతి చెందని కుండలినీశక్తి పరమాత్మని పొందలేదు.
సాధకుడు తన క్రియాయోగ ధ్యానముతో కూటస్థుడు అయిన శ్రీకృష్ణుని అనగా
శ్రీకృష్ణచైతన్యమును సహాయము అడుగుతాడు. అనగా కూటస్థములో తీవ్రధ్యానము చేస్తాడు.
అప్పుడు శరీరమునకు పరిమితి అయిన పృధ్వీతత్వము అనగా భూదేవి అనగా మూలాధార చక్రమును
శ్రీకృష్ణ చైతన్యము ముందుగా జాగృతి పరచును. అప్పుడు దాని కుమారుడు అయిన అనగా
గంధతత్వము నిర్జీవము అయి సాధకుని క్రియాయోగాధ్యానమునకు దోహద పడుటయే నరకాసుర వధ.
అట్టి జాగృతిచెందిన మూలాధార చక్రములోని నాలుగు దళములు సాధకునికి అమావాస్య చీకటి
తొలగించి పసుపు పచ్చని రంగులో కనిపించుటయే దీపావళి.
Comments
Post a Comment