పోంస్ వరోలి (Pons varolii) पोंस वरोली
పోంస్ వరోలి (Pons
varolii).
మనస్సు సాధారణముగా ప్రవృత్తి అనగా ఇంద్రియములకు లోబడి
ప్రవర్తించేది,దానిసూక్ష్మమయిన అయస్కాంత ఋణధృవము భౌతిక ప్రపంచము వయిపు తిరిగిఉండే పోంస్
వరోలి (Pons varolii)లో ఉంటుంది. మెదడు యొక్క స్టెం లో ఇది ఒక భాగము. మేడుల్లాకి
పయిన, రెండు చిప్పలుగా ఉన్న పెద్దమెదడు(Cerebrum) కి మధ్యలోను, పెద్దమెదడు(Cerebrum), చిన్న మెదడు (Cerebellum)
మరియు మేడుల్లాలను
కలుపుతూనూ ఉంటుంది ఈ పోంస్ వరోలి (Pons varolii). దీనిలోని సెల్స్(cells)
లోఉన్న Norepinephrine
అనే రసాయన పదార్థము
శరీరమును క్రియకై సమాయక్తము చేసి నిద్రకు, కలలకు, మానసికస్థితి,
ఉత్ప్రేరణలకుకారణభూతమగుతుంది. బుద్ధి తన
నిర్ణయాత్మకశక్తిని ఆత్మలోని అధిచేతననుండి పొందుతూ ఉంటుంది. ఆత్మ కారణచేతనకు
నిలయములయిన ఆధ్యాత్మిక మేరు దండ సంబంధిత చక్రములద్వారా తన చేతనను
వ్యక్తీకరిస్తుంది
క్షేత్రే క్షేత్రే ధర్మకురు అనగా ప్రతిక్షేత్రములోను ధర్మముచేయి.
అని కదా విజ్ఞులు అన్నది. ప్రతిమనిషిలోను మూలాధార, స్వాధిష్ఠాన, మణిపుర, అనాహత, విశుద్ధ, ఆజ్ఞా మరియు సహస్రార అని
కారణ చేతనకు నిలయములయిన ఆధ్యాత్మిక మేరుదండ సంబంధిత చక్రములు ఉంటాయి. వీటిలో
మూలాధార, స్వాధిష్ఠాన, మణిపుర, అనే మొదటిమూడు సంసారచక్రములు. దీనిని కురుక్షేత్రము అంటారు. మణిపుర, అనాహత, విశుద్ధ అనే చక్రములను
కురుక్షేత్ర ధర్మక్షేత్రము అంటారు. విశుద్ధ, ఆజ్ఞా మరియు సహస్రార
చక్రములను ధర్మక్షేత్రము అంటారు.
ధృతంరాష్ట్రం ఏన అనగా ఇంద్రియములకు బానిస, గుడ్డిదయిన ధృతరాష్ట్రుడు అనే
మనస్సు, పక్షపాతములేని నిఖార్సయిన సాధకునిలోని విమర్శాత్మకతత్వము అనే దివ్యమయిన
అంతర్ముఖమయిన, తనను తాను తెలిసుకొన కలిగే శుద్ధ
ఆలోచనా పటిమ అనే సంజయుడ్ని అడిగినది:
మానసిక మరియు ఇంద్రియముల ఇచ్చవచ్చినట్లు చేసెడు తన కౌరవులు, శుద్ధబుద్ధి(పాండు)
చెప్పినట్లు చేసే పాండవులు పవిత్రమ యిన మేరుదండము అనే ధర్మక్షేత్ర కురు
క్షేత్రములో ఏమిచేశారు అని అడిగినది.
Pons Varoli
Dhritarashtra said:
O, Sanjaya, My offspring and sons of Pandu have gathered in the holy plain
of Kurukshetra with the interest of doing war. What did they do?
Mind normally works with the guidace given by the Senses. The Pons Varoli
is a part of the Brain stem. This is
situated above the Medulla and Centered below the two hemispheres of Cerebrum.
This connects the Cerebrum, Cerebellum and Medulla. The size of Varoli is
1x1x11/2 Inches. It consists of ascending sensory tracts and descending motor
tracts. These tracts connects the brain to the rest of the body. The Manas, the
sense mind, the subtle magnetic pole turned outwars toward the world of matter,
is in the Pons Varoli. This Varoli is physiologically ever busy with sensory
coordination.
The cells of of Pons Varoli
contains a chemical substance called Norepinephrine. This chemical stimulates
the mobilization that prepares the body for action, dreaming, sleep and mind.
The Buddhi, the intelligence draws its determinating power from the
Superconsciousness of Soul.
Atma, the Soul, manifests ITS consciousness through the Chakras, plexus,
related to Karana Sareera, the Idea body.
Learned say ‘ Kshetre Kshetre dharma Kuru’.
Do Good in each and every field. In each and every Chakra, plexu, is to
be done to ward off darkness.
Each and every human being consists of Moolaadhara, Swadhistaana, Manipura,
Anahata, Visuddha, Agnaa and Sahasraara Chakras in the Spinal cord pertaining to Karana Chetana, Idea body
Consciousness.
Moolaadhara, Swadhistaana and Manipura Chakras in the Spinal cord are
called Kuru Kshetra. They are also called Sansara Chakras or worldly plexuses.
They entangle the man to be material bound.
Manipura, Anahata and Visuddha Chakras in the Spinal cord are called
Kurukshetra—Dharmakshetra.
Visuddha, Agnaa and Sahasraara
Chakras in the Spinal cord are called
Dharmakshetra. They entangle the
man to be God bound.
Dhrutam Rashtram Ena Dhritaraashtrena.
Dhritaraashtra, Blind Mind Blinded by the slavery to senses, has asked
Sanjaya. The Devine insight, the one who knows oneself, the power of impartial
intuitive self-analysis, discerning introspection and flawless critic in
Sadhak, the meditator, is Sanjay. Sanjay means completely victorious.
The vice forces that do Karma
according to the whims of material bound mind and Senses is Kauravas in Sadhak.
The Pandavas are forces of virtue in the Sadhak that do Karma as per the God
bound Pure Intellect, Suddha Buddhi. So the Kurukshetra War is the war between
Virtue and Vice in each and every Sadhak in particular and in each and every
man in general.
So Sense Mind is asking as to what these forces have done before the start
of Meditation or kriyayoga sadhana.
When Sperm and Ovum unites to form a human body, a flash of light appears
in the Astral world. This is Heavenly Home of Souls between incarnations. That
light transmits a pattern which attracts a soul according to the Karma of that
Soul.
The war of Kurukshetra is to be won on three bodies, Physical, Astral, and
Idea.
1) The moral and Material war between virtue and vice on the
sensory field, Kurukshetra,
2) The psychological war waged in Kriya yoga meditation or
kriyayoga sadhana on the Cerebrospinal field, Dharmakshetra —Kurukshetra. This
is the war between mental tendencies /inclinations of Sense Mind, Manas, and
the pure discriminative tendencies of Intelligence, Buddhi. Mind pulls the life force and consciousness
towards the matter. Intelligence pulls the life force and consciousness towards
the Soul
3) The Spiritual battle fought in Deep Meditation or
kriyayoga sadhana. This is fought on Cerebral field, Dharmakshetra. This is to
overcome all lower states of Chetana, Consciousness. In thisbattle the Sadhak,
the Meditator or kriyayoga sadhak, shall discard all his egoity and sense
slavery, fully and completely, to get united the Soul with Spirit. This
victorious union of Soul and Spirit is called Samadhi, the union of human
consciousness with Cosmic Consciousness.
This state of Samadhi may be achieved by Sadhak, many a number of times,
till such time his Karma, Past(Sanchita), Present(Prarabdha) and
Future(Aagami), is completely annihilated. In this state the yogi is liberated
from all his three bodily encasements, Physical(sthoola), Astral (Sookshma) and
Ideal(Karana). He will remain a free Soul in Ever-existing, Ever-Conscious,
Ever New bliss of Omnipresent Spirit. This Samadhi is called Mahasamadhi. If
the yogi chooses to descend again from his Samadhi into the Consciousness and
activities of his body, he does so in the sublime state of Nirvikalpa Samadhi.
In this highest state of externalized Soul onsciousness, he remains anchored to
God Consciousness. He shall be doing duties without any attachment to the fullest
‘Sat’isfaction of the Cosmic plan of
God.
पोंस वरोली (Pons
varoli)
मन का साधारण लक्षण है प्रव्रुति यानी इन्द्रियों का अनुसरण से
प्रवर्तित करता है! मन का सूक्ष्मरूपी अय्स्कांत ऋणधृव भौतिक प्रपंच तरफ होनेवाली
पोंस वरोली (Pons varoli) मे रहती है! मन का स्टें(stem)मे
ए एक भाग है! मेडुल्ला(Medulla) का उप्पर दो अर्थ गोळों जैसा बड़ा
मस्तिष्क(Cerebrum)
का बीच मे, छोटा मस्तिष्क (Cerebell um) और मेडुल्ला(Medulla) को जोड़नेवाली है ए पोंस वरोली (Pons varoli)!
इस पोंस वरोली का अंदर नार्पेन्फैर्(Norepinephrine) नाम का एक रसायन पदार्थ रहता है! ए
शारीर को क्रिया के लिए समायक्त कर के निद्रा, मानसिकस्थिति और उत्प्रेरण का
कारणभूत होता है!
बुद्धि का निर्णयात्मकशक्ति आत्म का अंदर स्थित अधिचेतना से
लभ्य होता है!
कारण चेतना का निलय है आध्यात्मिक मेरुदंड संबंधित चक्रों! इस
चक्रों द्वारा आत्म अपना चेतना को व्यक्तीकरण करता है!
विज्ञों ने ‘क्षेत्रे क्षेत्रे धर्म कुरु’
इति कहा है! हर एक क्षेत्र मे धर्म करो इति इस का अर्थ है! क्षेत्र का अर्थ हर एक
चक्र मे ध्यान कर के इन् का अंदर उपस्थित अन्धेरा को मिटादो!
मूलाधार, स्वाधिष्ठान, मणिपुर, आनाहत, विशुद्ध, आज्ञा और
सहस्रार इति कारण चेतन निलय आध्यात्मिक मेरुदंडसंबधित चक्रों होते है!
मूलाधार, स्वाधिष्ठान और मणिपुर संसार चक्रों है, इनको
कुरुक्षेत्र कहते है!
मणिपुर, आनाहत और विशुद्ध चक्रों को कुरुक्षेत्र
धर्मक्षेत्र कहते है!
विशुद्ध, आज्ञा और सहस्रार चक्रों को धर्मक्षेत्र
कहते है!
धृतं राष्ट्रं ऐन धृतराष्ट्र, इन्द्रियोंका दास/गुलाम बनके
अंधा हुआ मन का प्रतीक धृतराष्ट्र है!
पक्षपातरहित सीदासादा अंतर्मुख हुआ, अपने आपको जाननेवाला,
इन्द्रियोंको राजा मन को जिता, शुद्ध आलोचनाशक्ति और विमर्शात्मक तत्व ही संजय है!
धृतराष्ट्र पूछा:--
मन और इन्द्रियों का इच्छानुसार करने वाले अपना कौरव पुत्रों
और शुद्ध बुद्धि का अनुसार काम करनेवाले अपना अनुज पाण्डु का पुत्रों ने पवित्र
मेरुदंड यानी धर्मक्षेत्र कुरुक्षेत्र मे क्या किया?
जब शुक्राणु(Sperm) और अंडा(Ovum)
जब ऐक्य होके मनुष्य का शारीर बनाने लगता है, क्षणिक तेज प्रकाश सूक्ष्म प्रपंच मे
दृश्यमान होता है! ए आत्मों का दिव्या स्थान है अवतारों का बीच मे! ओ आत्म का
प्रकाश अपना अपना कर्मा के अनुसार एक
पद्धति से प्रसार कर के मनुष्य योनी मे प्रवेश करने आकर्षित होता है!
कुरुक्षेत्र संग्राम स्थूल, सूक्ष्म और कारण तीनों शारीर मे
जितना है!
1)
सदाचार
संबंधी अच्छा और बुरा का इन्द्रियों का भौतिक युद्ध—कुरुक्षेत्र
2)
मेरुदंड
सहित मस्तिष्क मे क्रियायोग करने समय जो विविध विचारों उत्पन्न होता है उन्हें
मिटाने का मानसिक युद्ध, इन्द्रियों का गुलाम मन और युक्तायुक्त विचक्षणज्ञान सहित
शुद्ध बुद्धि का बीच मे होता है मानसिक युद्ध, मन साधक को भौतिक विषयों/छीजों का
तरफ़ खीचता है, शुद्धबुद्धि परामात्मा का तरफ़ खीचता है —कुरुक्षेत्र—धर्मक्षेत्र,
3)
गेहरा
ध्यान मे केवल मस्तिष्क क्षेत्र मे, सारे निम्न चेतनों को अधिगमन करनेवाले युद्ध
है ए! इस युद्ध मे साधक अपना अहंकार और इन्द्रियों का गुलाम मन को परिपूर्णता से
अधिगमन करके अपना आत्मा ओ परमात्मा से ऐक्य करदेता है! इस जित को समाधि, मनुष्य
चेतना और परमात्म चेतना का साथ मिलजाना, कहते है! —धर्मक्षेत्र
साधक का अपना संचित, प्रारब्ध और आगामी कर्मो पूरी तरह से
मिटने तक ऐसा समाधि स्थिति साधक को अपना साधना मे कई बार मिलजाते है! तब साधक सर्व
शक्तिमान, सर्वव्यापी और सर्वज्ञक
परमात्मा मे जननमरण रहित शुद्ध आत्मा बनके रहेगा! ऐसा समाधी को महासमाधि
कहते है!
इस महासमाधि स्थिति पाने के समय मे अगर योगी चाहता है तो ओ
मनुष्य योनि मे निर्विकल्पसमाधि स्थिति मे फिर जन्म लेगा! इस स्थिति मे ओ योगी सदा
अपना मन परामात्मा मे लगन करके फलापेक्षारहित ‘मै परमात्मा केलिए सभी काम कर रहा हु ‘
भावना से अपना कार्य करेंगे!
I learn new information from your blog, you are doing a great job. Keep it up.
ReplyDeletehttps://blog.mindvalley.com/pons-function/